Muzykoterapia przeciwbólowa

Jak donosi Huffingtonpost słuchanie muzyki, ba nawet audiobooków jest efektywnym środkiem przeciwbólowym dla dzieci wracających do zdrowia po zabiegach chirurgicznych.

Większość silnych środków przeciwbólowych nie została stworzona z myślą o dzieciach, co może skutkować wystąpieniem niepożądanych efektów takich jak np. problemy z oddychaniem. Aby ich uniknąć lekarze zmuszeni są dostosowywać-zmniejszać dawki leków przeciwbólowych. W wyniku takiego działania duża grupa małych pacjentów odczuwa silny ból pooperacyjny.
Doktor Santhanam Suresh, anestezjolog i  pediatra na Uniwersytecie Medycznym Northwestern  w Feinberg zbadał alternatywne sposoby na radzenie sobie z dolegliwościami bólowymi u małych pacjentów. Razem ze swoją córką Sunithą Suresh przeprowadził proste lecz wnikliwe badania z udziałem 60 małych pacjentów po przebytych zabiegach operacyjnych. Podzielił ich na trzy grupy: pierwsza słuchała swojej ulubionej muzyki (gwiazdy pop, Rihanna, Taylor Swift), druga audiobooków i trzecia grupa- grupa kontrolna, która używała słuchawek wyciszających.
Porównując poziomy bólu bezpośrednio po zabiegach operacyjnych u dzieci, które słuchały zarówno muzyki jak i wybranych przez siebie ebooków zanotowano znaczne obniżenie dolegliwości bólowych. U pacjentów używających słuchawek wygłuszających niestety nie zaobserwowano zmian w poziomie nasilenia bólu. Według hipotezy doktora Suresha, muzyka i audiobooki mogły powstrzymać mózg od tworzenia wspomnień doświadczanego bólu.

Doktor Suresh: „Założenie jest takie, że jeśli o tym nie myślisz, to może nie czujesz tego aż tak bardzo (…). Próbujemy trochę oszukać mózg i przekierować myślenie małego pacjenta na coś innego”.
Badania te zostały opublikowane 3 stycznia w czasopiśmie Pediatric Surgery Interenational.
Sunitha Suresh stwierdziła również, że nie spodziewała się takiej samej efektywności audiobooków jak muzyki.
Samantha Suresh: „Niektórzy rodzice skomentowali, że ich dzieci dzięki tym metodom mogły się uspokoić oraz szybciej zasnąć”.
Po przeprowadzonych badaniach rodzina badaczy zaobserwowała, że pacjenci kontynuowali słuchanie muzyki i audiobooków jako terapii– „audioterapii”.
Zespół doktora Suresh zbudował ciekawe podwaliny pod dalsze badanie kwestii przeciwbólowego działania muzyki. Niemieccy badacze niedawno zaobserwowali, że słuchanie muzyki nagrywanej na żywo wiąże się ze spadkiem poziomu hormonów stresowych u wcześniaków, a zespół koreański zanotował pozytywne efekty u pacjentów, którzy przechodzili biopsje gruczołu krokowego. Wiązało się to z mniejszymi dolegliwościami bólowymi i dyskomfortem.

Źródło zdjęcia głównego: http://i.huffpost.com/gen/1640889/thumbs/o-SAD-SONGS-MAKE-US-HAPPY-facebook.jpg

11 kwietnia, 2015

W czwartym akapicie mylnie użyto pojęcia ebooki zamiast audiobooki. Ebooków nie da się słuchać – to wersja elektroniczna książki, ale do czytania:-).
    Zaintrygowało mnie też zdanie „U pacjentów używających słuchawek wygłuszających niestety nie zaobserwowano zmian w poziomie nasilenia bólu.” Dlaczego wygłuszające słuchawki, dając e większą koncentrację na słuchanym materiale nie dają takiego efektu. Ciekawe czemu.