Shin Splints – ból goleni u biegaczy

Shin Splints (SS) – w dosłownym tłumaczeniu shin oznacza po prostu goleń, a splint usztywnienie/szyna. Innym popularnie używanym okresleniem tej dolegliwości jest Medial Tibial Stress Syndrome(MTSS).

Bóle goleni często występują u biegaczy, jednak rozpoznania tego nadużywa się. Dotyczy również osób, które trenują koszykówkę, piłkę nożną, taniec oraz tenis – czyli dyscypliny, w których mamy do czynienia z dynamiczną zmianą kierunku ruchu.

Wielu sportowców mających problem z shin splints będzie mogło opisać historię swoich ćwiczeń jako nagły wzrost ich natężenia  czy też czasu trwania treningu, często wraz z brakiem odstępu pomiędzy kolejnymi. Mięśnie nie będą po prostu przystosowane do obciążenia, które zostało im nadmiernie zaaplikowane.

Jakie mamy głowne przyczyny bólu goleni?

• przeciążenie kości
  • podrażnienie okostnej i przyczepów  mięśniowych
  • niedotlenienie mięśni (ciasnota przedziałów powięziowych)

Gdzie będziemy odczuwać dolegliwości bólowe?

Jest to zależne od tego, w którym przedziale leży problem. Jeśli dotyczy przedziału przedniego, ból będzie obecny na przedniej powierzchni goleni (rys. A), a  w zespole przyśrodkowym w dwóch trzecich przyśrodkowych piszczeli (rys.B).

bole goleni1

Ból opisywany jest jako tępy i rozlany wzdłuż piszczeli. Występowanie bólu punktowo z wyraźnym zgrubieniem może sugerować złamanie zmęczeniowe, na które bardziej narażone są kobiety, ze względu na zmniejszoną gęstość kości w stosunku do mężczyzn.

Skąd się to bierze?

shin_splints

Shin splints ma wiele różnych przyczyn. Może być wynikiem częstych i bardzo intensywnych ćwiczeń, w momencie kiedy organizm nie jest do nich przyzwyczajony. Nagłe zwiększenie dystansu czy tempa np. biegu również może doprowadzić do powstania SS.

Wymienione na początku aktywności mogą powodować zwiększenie ciśnienia w nogach, zwłaszcza gdy są ćwiczenia wykonywane są na twardym podłożu, a przez to mogą doprowadzić do uszkodzeń kości oraz otaczających tkanek.

Najczęstszą przyczyną jest powtarzany uraz mięśni lub kości podudzia. Uraz mięśni  jest często związany z przetrenowaniem lub nadmiernym bieganiem po twardych nawierzchniach. Powtarzane błędy doprowadzają do opuchnięcia mięśnia oraz zwiększonego ciśnienia w powięzi co daje dolegliwości bólowe. Najczęściej problem dotyczy mięśnia płaszczkowatego,  bądź też związany jest z nadmierną supinacją lub pronacją stopy. Wzmożone napięcie mięśniowe czy też brak elastyczności mięśni również może być przyczyną SS.

Kiedy  i u kogo może pojawić się ból?

• u osób, które przez dłuższy czas nie były aktywne fizycznie i „gwałtownie” zaczęły trenować
  • po długim i intensywnym treningu
  • pod koniec sezonu sportowego

Co wskazuje na SS?

• ból – np. na początku treningu, mija po rozbieganiu i powraca na koniec treningu
  • ból przy palpacji
  • opuchlizna

Należy pamiętać, że nie należy tych objawów bagatelizować. Opisany powyżej przykład pojawiającego się bólu z każdym kolejnym, tak samo intensywnym i długim treningiem może być silniejszy i dłuższy w czasie. Może  zmuszać do przerwania treningu!

Leczenie

W ostrym bólu wysiłkowym stosujemy metodę RICE, do momentu ustąpienia dolegliwości. Na temat samej metody odsyłam do wcześniejszego artykułu: https://pracowniafizjoteka.pl/metoda-rice/

W fazie ostrej należy zrezygnować z treningów i wejść w fazę zwaną odpoczynkiem 😉

Dodatkowo możemy zastosować zabiegi z fizykoterapii – ukierunkowane na działanie przeciwbólowe i przeciwzapalne. Skorzystać można również z dobrodziejstw kinesiotapingu. Poniżej przykładowe oklejenia w dwóch typach SS:

W fazie podostrej przechodzimy do ćwiczeń, które oczywiście powinien dobrać fizjoterapeutą, na podstawie oceny funkcjonalnej stanu pacjenta. Poniżej  przykładowe ćwiczenia:

bole goleni 2

Tutaj bardzo ciekawy zestaw ćwiczeń rozciągających i wzmacniających interesujące nas mięśnie:

Poza ćwiczeniami warto również pamiętać o odpowiednim obuwiu dostosowanym do rodzaju nawierzchni, po której się poruszamy oraz dobraniu  wkładek do butów, które będą wspomagały prawidłowe ustawienie stopy. Warto wybrać się do specjalistycznego sklepu dla biegaczy – przeszkolony pracownik będzie w stanie przeprowadzić szereg badań, w tym analizy chodu, i doradzić, które buty są najlepsze dla Ciebie.

Powrót do aktywności musi odbywać się stopniowo, aby zminimalizować ryzyko ponownego urazu.  Trzymajmy się zasady nie wcześniej niż 14dni bez bólu . Podnoś swój poziom aktywności stopniowo zwiększając czas i intensywność treningu.  Przed rozpoczęciem treningu pamiętaj o rozgrzewce, a po zastosuj ćw. rozciągające!

Zapobieganie nawrotom SS

• odpowiednio dobrane buty, zapewniające amortyzację oraz prawidłowe ustawienie stopy
  • używanj wkładki podtrzymujące
  • w miarę możliwości unikaj treningów na twardej powierzchni
  • stopniowo zwiększaj poziom aktywności i wytrzymałości

Sami widzicie, że o profilaktykę warto zadbać! Jak to mówią, lepiej zapobiegać, niż leczyć – i tego się trzymajmy! 🙂

Rehabilitacja Ortopedyczna, tom 2 – Brotzman, Wilk.

Źródło zdjęcia głównego: http://www.bostonmagazine.com/health/blog/2013/06/26/shin-splints/