Napięciowe bóle głowy

To problem coraz częściej występujący wśród  pacjentów. Ten typ bólów głowy jest najbardziej powszechny (dotyczy 75% osób z bólami głowy) i  związany jest ze skróceniem tkanek miękkich, a więc to ból ze zwiększonego napięcia mięśniowego. Zlokalizowany na zewnątrz czaszki i objawem towarzyszącym jest sztywność i ból karku oraz barków. Sam ból może występować codziennie lub epizodycznie.

Jakie są przyczyny powstawania napięciowych bólów głowy?

Jak wynika z naszej praktyki bardzo często są to bóle rzutowane z mięśni pochyłych, podpotylicznych, MOS, górnej części m.czworobocznego i innych mięśni tego regionu. Ponadto nie można zapomnieć o powtarzających się mikrouszkodzeniach odcinka C, dysfunkcjach i uszkodzeniach stawu skroniowo żuchwowego oraz mięśni zaopatrujących tę okolicę,a także skróceniach tkanki łącznej powodujących ucisk nerwów i tym samym prowokujących ból.

Jakie objawy mogą towarzyszyć napięciowym bólom głowy?

Tu powiem z autopsji (tak,tak szewc bez butów często chodzi) – ból często może pojawiać się w okolicach skroni, czoła, potylicy, a także może mu towarzyszyć sztywność karku i barków, do tego stopnia, że następuje ograniczenie ruchomości szyi, z wrażeniem jej całkowitego usztywnienia.

Tutaj pojawia się zasadnicze pytanie: jak się do takiego stanu doprowadzamy w praktyce?

Jako numer jeden wymienię nieprawidłowe wzorce ruchowe i posturalne – pozycje, które towarzyszą nam przez większość dnia, np. siedzenie z wysuniętą głową przed komputerem czy w samochodzie  przez 8h pracy. Ponadto: noszenie ciasnych nakryć głowy czy dłuższe utrzymywanie smartphone’a pomiędzy uchem a barkiem. Widzę, że na Twojej twarzy właśnie pojawił się uśmiech po przeczytaniu ostatniej części zdania poprzedzającego. Zdarza Ci się, prawda? Nie tylko Tobie.

Zaburzenia oddechowe – włączenie do oddychania górnych partii ciała – szyi, barków, co nierzadko związane jest z zaburzeniami emocjonalnymi,niepokojem czy narastającym stresem.

Oprócz tego nawykowe zaciskanie zębów czy wady zgryzu również wykonują dużą pracę w kierunku m.in. bólu głowy. Poprzez uciśnięcie nerwów i naczyń krwionośnych cała struktura zostaje wytrącona z równowagi i ma to wpływ m.in. na mięśnie głowy, szyi, twarzy.

Idąc dalej mrużenie oczu na słońcu czy podczas nadmiernej ekspozycji na światło, urazy karku, które wywołały jego nadmierne napięcie, zmiany zwyrodnieniowe odcinka C, odwodnienie organizmu.

W podsumowaniu polecamy obejrzeć filmik:

Bardzo ważne jest zgłębienie dokładnej przyczyny problemu u pacjenta, to pozwoli dobrać odpowiednie leczenie. Z naszej strony to nie koniec tematu, ciąg dalszy nastąpi – będzie trochę o leczeniu i autoterapii.

________

źródło zdjęcia głównego: http://tgp.com.ph/