5 powodów, dla których fizjoterapia powinna być częścią Twojego zdrowego i aktywnego trybu życia

Pewnie większa część z Was wie co to jest fizjoterapia. Jeśli czytasz tego posta i nie jesteś fizjoterapeutą odpowiedz sobie na pytanie: czym zajmuje się fizjoterapeuta? Czy wiesz, że  fizjoterapeuta to nie tylko pan/i od prądów, laserów  i ugula? Czy uważasz, że fizjoterapia jest tylko dla ludzi po operacji bądź przebytym urazie?

Jeśli odpowiedź na ostatnie pytanie brzmi tak, to pokażemy Ci, że jesteś w błędzie. Przedstawimy kilka scenariuszy, które pokażą Ci, że fizjoterapeuta może pomóc zachować Ci dobrą formę i zdrowie w co najmniej kilku, a nawet kilkunastu wypadkach 😉

1. Podczas codziennego (albo prawie codziennego) treningu pojawiają się dolegliwości bólowe, które są dla Ciebie dokuczliwe. Nie potrafisz nad nimi zapanować, a one z każdym treningiem Cię prześladują i nie pozwalają o sobie zapomnieć. Nie zwlekaj! Wczesne rozpoczęcie terapii prowadzi do osiągnięcia lepszych wyników!
  2. Spędzasz większość dnia w pozycji siedzącej. Bóle kręgosłupa to Twój chleb powszedni. Osoby, które większość dzień spędzają siedząc mają tendencję do skrócenia mięśni zginaczy bioder, napięcia mięśni piersiowych i osłabienia mięśni stabilizujących łopatkę. Fizjoterapeuta pomoże Ci pozbyć się bólu, da wskazówki co do ergonomii pracy oraz wykonywania ćwiczeń w trakcie oraz po. Nauczy Cię siedzieć, wstawać, podnosić torbę z zakupami po pracy. Mało tego, jeśli będzie taka potrzeba pewnie nauczy Cię jak wykonywać autoterapię.
  3. Masz ściśle określony cel treningowy. Chcesz poprawić szybkość, wytrzymałość lub stabilność? A może chcesz poprawić swoje wyniki przed triathlonem? Równie dobrze możesz mieć wnuki, za którymi ciężko Ci nadążyć i chcesz dla nich poprawić swoją sprawność, w końcu wiosna idzie i piłka czeka.  Fizjoterapeuta również może Ci w tym pomóc.
  4. Pomimo tego, że jesteś aktywny/-a często nie możesz robić tego, co było w planach. Zostały pokrzyżowane przez ból głowy i to nie pierwszy raz! Cierpisz na napięciowe bóle głowy, faszerujesz się prochami niszcząc swoje podroby. Znacznie lepiej i na dłużej możesz rozwiązać ten problem i już wiesz kto może Ci w tym pomóc.
  5. Cierpisz na choroby przewlekłe, typu zapalenie stawów czy cukrzyca, przez które odpowiedź organizmu na zadane bodźce ruchowe może być inna niż u zdrowej osoby. Fizjoterapeuta może wydać zalecenia dotyczące ruchu, które pomogą Ci zostać aktywnym uwzględniając Twój stan i jednostkę chorobową.

Długo by można wymieniać dalej. Dzisiejsze pięć punktów dedykujemy osobom, które starają się być aktywne fizycznie i prowadzić zdrowy tryb życia. W każdym z tych przypadków możecie odnaleźć nieocenioną rolę terapeuty, w zmaganiach z problemami i bólem.

_____
Źródło zdjęcia głównego: http://medicalmindsinmotion.com/

23 maja, 2015

Spodobało mi się ostatnio stwierdzenie przytoczone na kursach przez prof Shirley Sahrmann. Co roku każdy dwukrotnie odwiedza swojego dentystę celem zbadania czy wszystko jest w porządku z zębami. Kobiety chodzą do ginekologa na cytologię i rutynowe badania narządów. W przypadku nadciśnienia lub cukrzycy konieczne są regularne wizyty kontrolne.
    Co w takim razie fizjoterapeutą? Jeśli przyjmiemy, że układem, którym zajmuje się fizjoterapeuta jest generalnie układ ruchu, to czy nie powinniśmy dbać jak najbardziej o to, żeby jego efektywność była na najwyższym poziomie przez jak najdłuższy czas? Szkoda, że tak bagatelizuje się pracę i rolę fizjoterapeutów… Mam nadzieje, że wkrótce się to zmieni.

13 lipca, 2015

Ciekawy post. złapałem kilka zjedzonych przecinków, jednak nic czym wypadałoby się
    martwić. Pozdrawiam i Zapraszam na moje wuwu, w szczególności jeżeli interesujesz
    się medycyną